Zaanslag 2010
Zaanslag 2010
De meeste HT pijntjes zijn al weer vergeten als we onderweg gaan naar Zaandam om mee te roeien in de slag om de Zaan. Peer bestuurt wederom de trekker voor de Sterke SIetze en rond 9:30 vertrekken we vanaf de Sloepenloods. Door de harde wind die eindelijk eens een keer uit het zuiden waait lijkt het of de trailer nog op de handrem staat maar als we stoppen bij het eerste benzine station na de afsluitdijk geeft een nadere inspectie aan dat er toch echt niets aan de hand is. De rest van het team zit al aan de koffie buiten aan de picknick tafel en het belooft een mooie dag te worden. Wel is er redelijk veel wind en later op de dag zelfs regen voorspelt maar nu kunnen we in ieder geval lekker buiten zitten.
Als we na de korte stop in Zaandam aankomen kunnen we gelijk voor de kraan aansluiten op de Orkaan die met sloep en al de omgeving van Zaandam aan het verkennen waren. Het takelen gaat vlot en uiteindelijk liggen we rustig deinend naast de Orkaan voor de kade van de Lassie fabriek. Dit is de feestlokatie maar niet de startlokatie. Daar zullen we naartoe worden gesleept.
Tijdens het wachten zien we nog een staartje van de damessloepen voorbij komen. Zij zijn veel eerder gestart en zullen nu wel bijna allemaal gefinished zijn. Na hun finish is het de bedoeling dat de damessloepen weer terug gesleept worden naar de Lassie fabriek en dat de herensloepen dan naar de start worden gesleept. Het wachten duurt echter lang en als er nog maar 15 minuten over zijn voor de eerste start besluiten steeds meer sloepen om het hele eind naar de start dan maar zelf te roeien. Omdat wij als een van de eersten moeten starten (tweede start) gaan wij ook op weg maar al snel kunnen we een touwtje overgooien voor een sleep.
Ik moet zeggen dat de omgeving erg mooi is als je van oude industrialisatie houdt maar het gedeelte met de molens valt mij toch wel wat tegen. Overigens is bij een van de molens het verzamelpunt van de sloepen. Als ik naar de WC ga kom ik er ook gelijk achter wat voor soort molen dit is want alles zit onder een dikke laag gemalen verfstof.
De start blijkt een half uur uitgestelt zodat we nog even rust hebben. Wellicht heeft de tegenwind de damessloepen wat meer vertraging opgeleverd dan waar de organisatie rekening mee had gehouden. Terwijl we liggen te wachten komen er nog steeds damessloepen over de finish en als laatste komt er een klein houten sloepje over de finish met 4 roeiers en een stuur. Wellicht hebben we er een nieuwe klasse bij?
Goed, de herenrace gaat beginnen en wij starten samen met de Branie en de Huysman. Na het startschot schiet de Branie weg en ook de Huysman is sneller weg dan wij. Eenmaal opgang weten we de Huysman bij te blijven. Het eerste stuk roeien we met de wind mee en dat is niet altijd bijzonder gunstig voor de Sietze. Samen met Andre houden we het tempo hoog en we gaan warempel de Huysman voorbij. Dit laten zij niet over hun kant gaan en er begint een verwoede strijd om elkaar weer in te halen. Als we de brug direkt na de Lassiefabriek naderen komt de Huysman weer langszij aangemoedigd door hun supporters op de kade. Het is duidelijk dat zij uit de omgeving komen. We komen tegelijk onder de brug vandaan en prompt zitten stuurboord van de Sietze en bakboord van de Huysman tegen elkaar aan en moeten we beiden even laten lopen. Als we de race vervolgen neemt de Huysman een voorsprong en voor ons als roeiers is de boot uit zicht. We roeien in een goed tempo door en worden heel af en toe ingehaald door racesloepen met slavenmotor als we ineens sloepen de andere kant zien uitgaan. We zijn dus bijna bij het keerpunt. Bakboord laten lopen en stuurboord best en we zijn het keerpunt weer voorbij.
Nu begint het langste stuk tegen de wind in en we proberen het tempo er goed in te houden. We komen weer langszij de Huysman er begint een moeizame strijd om er voorbij te komen. Iedere keer weten zij de meest gunstige route net te blokkeren en behouden zij hun voorsprong maar als we de Lassiefabriek weer voorbij zijn komen we er eindelijk voorbij. Inmiddels halen we ook een sloep in van de start voor ons en de later gestarte sloepen kruipen maar heel langzaam dichterbij. Als we voorbij de start komen beginnen we eindelijk ook uit te lopen op de Huysman. Nu begint een behoorlijk bochtig gedeelte van de Zaan en door strak te sturen weet Hendrik heel wat sloepen waar voor hun geld te geven. Een lang smal gedeelte voor een brug weten we net voor een ons snel inhalende sloep te bereiken en zij moeten dit gedeelte hun snelheid aan die van de Sietze aanpassen. Kunnen ze ook eens van de omgeving genieten. Het is behoorlijk warm om te roeien en Hendrik laat ons om de 20 minuten drinken en eten zodat we geen last hebben van dorst tijdens de wedstrijd.
Het laatste gedeelte lijkt langer te duren dan we dachten en het duurt een hele tijd voordat we eindelijk het keerpunt bereiken. Het valt mij mee hoeveel boten ons voor zijn en we zetten aan voor het laatste stuk terug. De Orkaan komt ons al snel voorbij maar het is ze niet gelukt voor het keerpunt.
Langzaam kruipt de sloep van de Port of Amsterdam dichterbij maar we doen er alles aan om ze niet voorbij te laten gaan. Dit houden we geruime tijd vol maar na drie bruggen moeten we ze toch langzaam laten gaan. Als we de laatste brug zijn gepasseerd komt de Arad ons achterop. We moeten en zullen voor de Arad de finish over gaan en we beginnen aan een geweldige eindsprint. We redden het net en moe maar voldaan komen we over de finish.
We moeten Bas afzetten want die gaat gelijk door naar een andere afspraak en we pikken Ottelien op en daarna worden we teruggesleept naar de Lassie fabriek. We worden al snel getakeld en na de maaltijd van gesponserde rijst met wat onduidelijke stukjes vlees is het wachten op de uitslag.
Al snel is het duidelijk dat er geen prijzen zijn voor de categorieen maar alleen voor de kromhoutwhalers, de beste sloep uit de omgeving (wat een lelijke beker) en de overall winnaars.
De Kromme Dick heeft nipt de snelste tijd bij de kromhout whalers en die prijs kan het team goed gebruiken om de spirit er weer wat in te krijgen.
Bij de einduitslag is de Twirre op de derde plaats geeindigd, de Orkaan tweede en heeft de Arad gewonnen.
We moeten even wachten op de uitslag lijsten wegens printer problemen maar als de gewilde papiertjes eindelijk beschikbaar zijn blijken we een 10e plaats te hebben behaald met 96 watt. Plaats 8 en 9 zitten binnen 1 watt van ons vandaan (Brijbek en de Trewes) en ik denk dat we een heel behoorlijke race hebben geroeid.