Nieuws
Sterke Sietze in LondonDe Sterke Sietze van Okkehel heeft meegedaan aan de Great River Race in London. Hier is het verslag van uit de pen van Michael Bouma.Door Michael BoumaAls je met een team al een paar jaar roeit en de meeste wedstrijden in Nederland minimaal een keer ge-roeid hebt, dan ga je kijken naar wedstrijden buiten Nederland. Eerst wordt het een weekendje Gent omdat dat nog prima te be-reiken is en het bier daar prima smaakt. Als dat bevalt dan kijk je verder en je hoort ook de verhalen van andere teams over mooie wed-strijden en tochten in het buiten-land. Een paar jaar terug hadden wij als team ons al eens gewaagd om de Vogalonga in Venetië te roeien. Een prachtige tocht door de lagune van Venetië. Daarna komt vanzelf de Great River Race in Londen op het programma. Een roeiwedstrijd dwars door Londen over de rivier de Thames van bijna 40 kilometer. Gelukkig roei je met het tij mee waardoor de snelheid over het water groter is dan wat wij normaal roeien. Groot hartWouter was de grote organisator voor deze wedstrijd en de weken voor de race regelde hij al het vervoer en accommodatie voor het team met aanhang. De grote meute vertrok donderdag al met de auto en sloep om met de boot van Calais naar Dover te gaan. Een andere groep nam de trein door de tunnel naar Engeland en op vrijdag kwamen er nog twee roeiers met het vliegtuig naar Londen. We konden slapen vlakbij de finish van de race in de wijk Richmond. Dat betekende wel dat op vrijdag de sloep dwars door London gereden moest worden naar de start. Op zich trekt de grote Amerikaan van Gerrit dit prima maar om met een grote pick-up en een brede sloep dwars door het drukke verkeer van Londen te rijden vereist toch wel een groot hart. Zeker als je na een lange tocht door het centrum van Londen erachter komt dat je wel aan de start van de race staat maar dat de kraan waarmee de sloep in het water moet worden getild aan de andere kant van de Thames staat. Na een tocht van 6 uur lag dan eindelijk de sloep in het water en was de pick-up weer bij de finish.
Op de dag van de race vroeg op want we moesten op tijd bij de finish zijn om de bus te halen die ons naar de start zou brengen. Ook deze chauffeurs hadden er nog 5 kwartier voor nodig om ons bij de start te brengen. Wel een prachtige sightseeing tour door London. DubbeldekkersOnze start was om 11:59 en 20 minuten voor de start lagen we ruim voor de start samen met nog 320 andere boten in het water te wachten om te starten. Door de enorme chaos van boten konden we pas een minuut later dan gepland starten maar 12:00 uur is dan ook een veel mooiere starttijd. Samen met nog een andere sloep ook uit Nederland waren we toch wel het grootste vaartuig dat meedeed (of zoals een Engelse roeier zei: “It’s a fuc-king ship”). Dan is het ook niet zo netjes om over andere bootjes heen te roeien om op tijd bij de start te komen.Met de Great River Race ben je verplicht om minimaal 1 passagier mee te nemen. Wij hadden echter drie passagiers en een reserver-oeier meegenomen. Gewoon, voor de zekerheid.Al tijdens de start was het flink aan het stromen en met een mooi tempo en een bovengemiddelde snelheid begonnen wij aan de race. Na bijna 7 kilometer roeien kom je bij de eerste en meest iconische brug. De Tower Bridge. Het is toch wel heel bijzonder om onder deze brug door te roeien terwijl de typi-sche Engelse dubbeldekkers en de zwarte taxi’s over de brug rijden. Omringd door al die grotere en kleine bootjes vergt het wat stu-ren om veilig onder de brug door te komen maar de eerste brug is een feit. Verder door het centrum van Londen passeren we vlot de toeristische hoogtepunten van Londen zoals de Big Ben (helaas in de steigers) en het reuzenrad de Londen Eye. Je komt werkelijk oren en ogen te kort om alles om je heen in je op te nemen.
Pink FloydOp elke brug die we passeerden stonden hordes mensen te klap-pen en te zwaaien. Sommigen ver-baasd wat al die kleine roeibootjes op de Thames aan het doen zijn. Inmiddels begonnen de snellere bootjes ons ook in te halen wat op sommige punten voor druk-te zorgde. Ook moesten we goed rekening houden met het overige verkeer op de rivier. Ik probeer-de zoveel mogelijk naar het mid-den te sturen om zoveel mogelijk stroom mee te krijgen maar dat werd niet altijd gewaardeerd door de ruim vertegenwoordigde wed-strijdleiding. Wel op tijd terugstu-ren om de juiste boog in de brug te halen wat niet altijd meeviel door de stroom en de bootjes om je heen.Inmiddels hadden we het centrum van London verlaten en roeiden we langs wat meer industrie. Even van de hoogtepunten na het cen-trum was hier het Battersea Power Station. Deze voormalige elektri-citeitscentrale kennen sommigen nog wel van de hoes van het Pink Floyd album ‘Animals’ waarbij een twaalf meter grote ballon in de vorm van een varken aan touwen tussen de schoorstenen van de centrale zweefde. Na ongeveer 20 kilometer roeien begon de Thames wat smaller te worden en werden de oevers groener. We begonnen de buitengebieden van Londen te bereiken. We haalden bootjes in en werden ingehaald door andere bootjes waarvan sommigen zich prachtig uitgedost hadden als in-dianen, ridders en nog veel meer.Het wisselen van roeiers begon-nen we ook aardig onder de knie te krijgen zodat diegene die er behoefte aan had even een pau-ze kon houden en rustig om zich heen kon kijken. Er kwam nog een boot langsvaren met een compleet orkest die ‘Why, Tell me Why’ van Anita Meyer speelde dat wij luidkeels meezongen. Na nog een stukje roeien kwamen wij door de wijk Richmond. Hier logeerde een aantal van ons gezelschap bij een oudere dame op een prachtig landgoed aan de Thames en als be-dankje gaven wij de ‘roeiersgroet’ toen we langsroeiden. Dat is alle riemen recht omhoog. Na nog een klein stukje verder roeien kwamen we aan het einde van de race en na een schot uit een musket waren we gefinisht. Het einde van een prachtige roeitocht op de Thames met heerlijk weer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|