Slepen 2010
De Sietze wordt gesleept (6-3-2010)
NA 5 jaar was het zo ver. De Sterke Sietze moest opnieuw gesleept worden. Tijdens de vergadering aan het eind van het Seizoen werd er zelfs een heuse sleepcommisie opgericht om een en ander in goede banen te kunnen leiden. Erwin en Ik waren belast met het aanmelden van de sloep om te slepen en het bepalen van de nieuwe sleepsnelheid. De Sietze was de vorige keer op 2.3 m/s gesleept wat overeenkomt met 8,28 km/h. Dit leek ons echter nogal optimistisch omdat we die snelheid bij lange na niet gehaald hebben. Na het doorlezen van zoveel mogelijk info betreffende het slepen, de sleepmethode en de handicap berekening werd besloten om te laten slepen op 2.25 m/s wat overeenkomt met 8,1 km/h. Dit leek ons wat dichter bij de Sietze snelheid te komen.
Op 6 Maart om ongeveer 16:00 uur zouden wij gesleept worden. Rond 13:00 hadden we afgesproken bij de loods. We mochten het busje van de Lichtboei weer gebruiken en met twee auto's reden we richting Stavoren. Erwin zou op eigen gelegenheid komen. Onderweg naar Stavoren kwamen we al een paar sloepen tegen waaronder de Orkaan. Zij moesten opnieuw gesleept worden omdat ze kampioen waren geworden en omdat ze een nieuw roer achter de sloep hadden geplaatst. Als de sloepen tegenkomt weet je in ieder geval dat je de goede richting opgaat.
In Stavoren nog even zoeken naar de jachthaven waar we iets na 14:00 aankwamen. De Sietze werd gewogen en te licht bevonden. De Sterke Sietze was bijna 100 kilo lichter dan de vorige sleeptest. Geen idee waar dat gewicht gebleven is. OK, we hebben nieuwe lichtere riemen en we zijn flink aan het schuren geweest maar bijna 100 kilo is toch wel heel erg veel. Waar is dat in godsnaam gebleven? Naja, niets meer aan te doen. We moeten het maar doen met de lichtere Sietze. Vorige keer wogen we 1000 kilo en nu nog maar 910 kilo.
Gewogen en te licht bevonden, bijna 100 kilo lichter
Goed, de Sietze lag weer in haar natuurlijke element (Nee, niet op de schroothoop, in het water) en het wachten kon beginnen. Gelukkig was er een fatsoenlijke kantine waar het lekker warm was want ondanks het winterzonnetje was het door de oostenwind ijzig koud. De wind was zelfs zo hard geweest dat het Slepen er op vrijdag bij in geschoten was. De wachtlijst was dus wat langer en om de tijd te doden gingen we van de koffie maar over op Bier, we waren tenslotte al lekker warm. Tijdens het wegen kwamen we erachter dat niet alleen de Sietze te licht was. Alleen Peer en ik voldeden aan de kwalificatie "geschikt voor de Sietze". De rest moet toch echt eens iets gaan doen aan dat te lichte gewicht. We hebben tenslotte een reputatie hoog te houden, al ben ik even vergeten welke dat ook al weer was. Omdat Peer en ik dus door de balletage commissie waren gekomen mochten wij als ballast dienen in een andere sloep. Helaas was dit een houten sloep die de hele winter lekker warm in de loods had gestaan en vandaag voor het eerst weer het water in ging. Toen wij dan ook instapten begon de sloep spontaan met zinken. Tussen bijna alle planken gutste het water naar binnen en na 5 minuten moesten de voeten al de lucht in om het droog te houden. De sleep commissie vond de sloep niet sleepwaardig en adviseerde om de sloep een nachtje af tezinken en het morgen weer te proberen. Wellicht was het hout dan dermate uitgezet dat de sloep weer waterdicht was.
Na deze sloep mochten wij worden gesleept. Peer en ik stapten over in de Sietze waar de rest ons al zat op te wachten. We kregen een stuurman van de sleep commissie toegewezen en daarna werden we met een klein motorbootje naar de meetboot gebracht. We werden aan een prachtige constructie gekoppeld en het slepen kon beginnen.
wat was het koud
Je wordt gesleept 10% onder de opgegeven sleepsnelheid, op de sleepsnelheid en 10% boven de sleepsnelheid. Nadat dit gebeurt was keerde de meetboot en werd het hele rijtje nog eens gedaan. We kregen nog de opmerking dat we stil moesten blijven zitten maar je wat wil je, normaal roeien we dit ding en het was bitterkoud op het water. We hebben nog geprobeerd om de stuurman om te kopen maar deze nam geen steekpenningen aan. Na 15 minuten was het meten gedaan en werden we naar de kraan gesleept.
er werden toch we steekpenningen aangenomen
Zo rond 19:00 waren we weer in Harlingen. Laat het seizoen beginnen.
De nieuwe sleepwaarden: